м. Біла Церква, вул. Гетьманська, 94

тел.: (0456) 39-15-28

Виховна робота

Поради для батьків

Якими діти
 народжуються – ні від кого
 не залежить, але в наших
 силах зробити їх
 хорошими через правильне
 виховання.
 Плутарх

         Сучасна сім’я несе найбільшу відповідальність за виховання дитини. Саме вона має виконувати головне завдання – забезпечувати матеріальні та педагогічні умови для духовного, морального, інтелектуального й фізичного розвитку юного покоління.

         Конституційним обов’язком батьків є утримання своїх дітей до повноліття. Законом України «Про освіту» на батьків покладена відповідальність за фізичне здоров’я та психічний стан дітей ,створення належних умов для розвитку їхніх природних здібностей.

         Від сім’ї починається шлях дитини до пізнання світу, свого становлення як особистості, шлях до навчання. Адже життєвою дорогою дитину ведуть два розуми, два досвіди: сім’я та заклад освіти.
 Якщо:
 •    Дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти;
 •    Дитину висміюють, вона стає замкнутою;
 •    Дитину хвалять, вона вчиться бути шляхетною;
 •    Дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе;
 •    Дитина росте в докорах, вона вчиться жити з почуттям провини;
 •    Дитина росте в терпимості, вона вчиться розуміти інших;
 •    Дитина росте в чесності, вона вчиться бути справедливою;
 •    Дитина росте в безпеці, вона вчиться вірити в людей;
 •    Дитина росте у ворожнечі, вона вчиться бути агресивною;
 •    Дитина росте в розумінні і дружелюбності, вона вчиться знаходити любов у цьому світі.


 Кілька коротких правил:

  1.  Показуйте  дитині , що її люблять такою, якою вона є , а не за якісь досягнення.
  2.  Не можна ніколи (навіть у пориві гніву )говорити дитині ,що вона гірша за інших.
  3. Треба чесно й терпляче відповідати на будь-які  її запитання .
  4. Намагайтесь щодня знаходити час ,щоб побути наодинці зі своєю дитиною.
  5. Учіть дитину вільно спілкуватися не тільки зі своїми однолітками ,але й із     дорослими.
  6. Не соромтесь підкреслювати,що ви пишаєтеся своєю дитиною .
  7. Будьте чесні в оцінках своїх почуттів до дитини .
  8.  Завжди говоріть  дитині правду ,навіть коли вам це невигідно.
  9. Оцінюйте тільки вчинки,а не її саму.
  10.  Не домагайтеся успіху силою . Примус – найгірший варіант морального виховання . Примус у сім’ї порушує  особистість  дитини .
  11. Визнайте право дитини на помилку .
  12.  Думайте про дитячий «банк» щасливих спогадів .
  13.  Дитина ставиться до себе так , як ставляться до неї дорослі .
  14. І взагалі, хоч інколи ставте себе на місце своєї дитини ,і тоді ви краще зрозумієте ,як її виховувати .


 Рекомендації батькам гіперактивних дітей

 

Рекомендації батькам по корекції тривожності дітей 


 Кілька порад батькам із формування в дітей адекватної самооцінки: 
 •    Не оберігайте дитину від повсякденних справ, не прагніть вирішувати за неї всі проблеми, але і не перевантажуйте її тим, що їй непосильно. Нехай дитина виконує доступні їй завдання і одержує задоволення від зробленого.
 •    Не перехвалюйте дитини, але ї не забувайте заохочувати її, коли вона цього заслуговує.
 •    Заохочуйте  в дитині ініціативу. Нехай вона буде лідером усіх починань, але також покажіть, що інші можуть бути краще її.
 •    Не забувайте заохочувати інших у присутності дитини. підкресліть достоїнства іншого і покажіть, що ваша дитина також може досягти цього.
 •    Показуйте своїм прикладом адекватність ставлення до успіхів і невдач. Оцінюйте у голос свої можливості й результати справи.
 •    Не порівнюйте дитини з іншими дітьми. Порівнюйте її із самою собою (тією, якою вона була вчора чи, можливо, буде завтра).


 Особливості стилю поведінки із сором’язливими дітьми:

 

Кілька порад батькам замкнутих дітей:


 Принципи спілкування з агресивними дітьми:


 Поради батькам конфліктних дітей

Батьківські радощі та тривоги

  1. Коли дитина з вами розмовляє, слухайте її уважно, співчутливо.
  2. Не випробовуйте чесність дитини, якщо не хочете, щоб вам брехали.
  3. Дозвольте дитині мати особисте життя.
  4. Поважайте вашу дитину, як ви поважаєте інших людей.
  5. Не захищайте дитину від життєвих обставин та наслідків її поведінки, бо діти навчаються тільки на власному досвіді.
  6. Не скупіться на ласку: поцілунки, обійми, лагідне слово. Це потрібно і вам, і дитині.
  7. Не займайтеся вихованням, коли ви втомлені, погано почуваєте. Спочатку відпочиньте.

 

Як оцінити батьками успіхи своїх дітей

Правило 1: заспокойтеся. Сконцентруйте свою увагу на диханні: один, два,... десять... Відчуйте спокій, рівновагу. Згадайте про свої колишні "успіхи"."Постійте в черевиках" своєї рідненької дитини. А тепер можна починати розмову, а може... допомогти розібратися у складній теоремі, а може... Пам'ятайте, що спілкування в люті, роздратуванні – все одно що включити в автомобілі "газ" і натиснути на гальма.

Правило 2: не поспішайте. Старий, вічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини все і зараз. Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при цьому не уявляємо, ж нашкодили.

Правило 3 : безумовна любов. Ви любите свою дитину, незважаючи на її успіхи. Вона відчуває вашу любов, і це допомагає бути впевненою в собі, подолати невдачі. А як же ставитися до невдач?..вони вас засмучують...та й годі.

Правило 4 :не бийте лежаяого. Двійка, а для когось і четвірка – достатнє покарання, тому недоцільно двічі карати за одні й ті ж помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.

Правило 5 : щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибрати один - той, якого ви хочете позбавитися найбільше, і говоріть тільки про нього.

Правило 6 : вибирайте найголовніше, порадьтеся із дитиною, почніть з ліквідації труднощів, найзначущіх для неї самої.

Правило 7 - головне: хваліть – виконавця, критикуйте – виконання. Дитина схильна будь-яку оцінку сприймати глобально, вважати , що оцінюють всю її особистість. Вам під силу допомогти відокремити оцінку особистості від оцінки її роботи.

Правило 8 - найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та неуспіхами сусідського Івана

Правило 9 : не скупіться на похвалу, будуючи стосунки із своєю дитиною, не орієнтуйтеся тільки на оцінки. Нема такого двієчника, якого нема за що похвалити.

Правило 10: визначне в морі помилок острівок успіху, на якому зможе втриматися, вкорінюватися дитяча віра в себе і в успіх навчальних зусиль. Оцінювати дитячу працю слід досить індивідуально, тактовно. Саме за такої оцінки в дитини нема ні ілюзії повного успіху, ні відчуття повної невдачі.

Правило 11: ставте перед дитиною конкретну та реальну мету, і вона спробує її досягти.Не спокушайте дитину метою, якої неможливо досягти.

Правило 12: не рвіть останню нитку. Досить часто дорослі вимагають: щоб зайнятися улюбленою справою ( хобі), дитина повинна виправити свою успішність у навчанні. В ряді випадків така заборона має стимульний характер і справді спонукає дитину до навчання. Так буває тоді, коли справи з навчанням ще не зовсім запущені й до нього ще є інтерес. Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати, бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного життя в навчанні. Щоб усі правила виявилися ефективними, необхідно їх об'єднати: дитина має бути не обєктом, а співучасником своєї оцінки. її слід навчати самостійно оцінювати свої досягнення. Вміння себе оцінювати – необхідний компонент уміння вчитися, головного засобу подолання труднощів у навчанні.